برای سفارش کتاب های نایاب اینجا کلیک نمایید
باستانیپزشکیدانلود کتابکتاب های نایاب

دانلود کتاب رساله فی الأدویه القلبیه

دانلود رایگان کتاب رساله فی الأدویه القلبیه در پایگاه اینترنتی کلبه دانش

نویسنده : ابن‌سینا، حسین بن عبدالله

زبان : عربی

ناشر :

سایر نویسندگان : نویسنده:ابن‌سینا، حسین بن عبدالله

موضوعات مرتبط : پزشکی اسلامی – متون قدیمی تا قرن ۱۴ – دارو شناسی – متون قدیمی تا قرن ۱۴ – داروهای قلبی – متون قدیمی تا قرن ۱۴

 کتاب ادویه قلبیه از جمله آثاری است که بنا بر نظر بسیاری از مورخین نگاشته ابن سینا است. نگارش این اثر به پیروی از نظریه ارسطو است.

انگیزه نگارش

وی بر این باور است که همه قوا و ارواحی که به جسم انسان سیطره دارد از قلب منشا می‌گیرد. ابن سینا نیز با پذیرش این نظریه دست به نگارش رساله‌ای پیرامون ادویه قلبی زده است و از این رو در این اثر از روح و منشا آن و چگونگی استقرار آن در اعضا سخن می‌گوید.این کتاب به خواهش شخصی به نام شریف ابو الحسین بن علی بن حسین حسینی نگاشته است. ابن سینا در این باره می‌گوید: ورد علی امر السید ان اجمع لمجلسه مقاله تشتمل علی احکام الادویه القلبیه فیها الاختصار فتلقیته بالطاعه.در معرفی این اثر مؤلف در کتاب مشهور القانون فی الطب می‌گوید: ان لنا فی الادویه القلبیه مقاله مفرده اذا جمع الانسان بین معرفته بالطب و معرفته بالاصول (ای الفلسفه و العلوم الطبیعته) التی هی اعم من الطب انتفع بها.

ساختار کتاب

این اثر در ۱۶ فصل به تحریر درآمده است. مباحث مطرح شده در فصول از این قرار است.
فصل اول: تشریح قلب.
فصل دوم: بحث پیرامون حیات و روح انسانی
فصل سوم: بحث پیرامون شادی ، غم ، ترس و غضب .
فصل چهارم: شادی و فرح و اسباب و اضداد آن.
فصل پنجم: اسباب فرح و غم که از جوهر روح سرچشمه می‌گیرد.
فصل ششم: اسباب فرح و غم که از اسباب نفسانی‌ای غیر از جوهر روح سرچشمه می‌گیرد.
فصل هفتم: ضعف و توحش قلب.
فصل هشتم: خون ، غم و غضب و نقش آنها در فرح.
فصل نهم: حسد و نقش آن در حالات قلب.
فصل دهم: ادویه‌ای که باعث تفریح قلب می‌شود و انواع آنها.
فصل یازدهم: تعریف خاصیت و طبیعت.
فصل دوازدهم: خواص کلی ادویه‌ها .
فصل سیزدهم: ادویه سود مندی برای قلب به حسب خواص آنها.
فصل چهاردهم: ادویه مفرده سودمند برای قلب. این فصل بیشترین حجم کتاب را به خود اختصاص می‌دهد.
فصل پانزدهم: ادویه مرکبه سودمند برای قلب.
فصل شانزدهم: مستدرک فصل پانزدهم. در این فصل مؤلف ادویه‌ای را ذکر می‌کند که بعد از نگارش فصل پانزدهم تجربه کرده است.

گزارش محتوا

رساله ادویه قلبیه اولین و مهم‌ترین اثری است که به شکل تخصصی به این مبحث پرداخته است. البته کتب طبی- چه پس از این رساله و چه بعد از آن- به این مطلب اشاراتی داشته‌اند ولی این تدوین و ترتیب و این تفصیل کار بدیعی است که تا قبل از ابن سینا سراغ نداریم. حتی پس از روزگار ابن سینا نیز این تالیف جایگاه ارزنده‌ای داشته به گونه‌ای که بعضی همانند حکیم احمد الله خان دهلوی آن را ترجمه نموده‌اند و بعضی دیگر همانند حکیم سید محمد باقر موسوی (پزشک دربار صفوی ) مباحث آن را شرح و توضیح داده‌اند. افزون بر این، مباحث مطرح شده در فصل یازدهم و دوازدهم مباحث کلی‌ای است که تنها مختص به ادویه قلبیه نیست بلکه کلیاتی برای شناخت همه ادویه و استعمال آنها است.

وضعیت کتاب


این اثر قسمت سوم از مجموعه نگاشته‌های پزشکی ابن سینا است که بر اساس سه نسخه خطی تصحیح و تحقیق شده است. تصحیح این اثر به شیوه اجتهادی و قیاسی صورت گرفته است و در پاورقی‌ها به اختلاف نسخ اشاره شده است. این اثر در ۸۸ صفحه چاپ و منتشر شده است.

رساله فی الادویه القلبیه
اشاره:
تساءل الانسان العاقل. منذ القدم، عن ماهیه الحیاه و عن سبب الموت، فهداه خیاله إلی تصور شی ء ما یحل فی جسد الجنین، داخل الرحم، دعاه بالروح أو النفس.
و شعر الإنسان من خلال انفعالاته و احساساته ان النفس تسیطر علی الجسد، طالما کانت الحیاه تدب فیه. و اعتقد أن النزع لیس سوی مفارقه الروح للجسد ساعه الموت.
اهتم الفلاسفه و المفکرون، لدی جمیع الشعوب القدیمه، العریقه بحضارتها، بأمر النفس، و أمر مصیرها بعد الموت. فاعتبرها بعضهم، کافلاطون، أزلیه خالده، تحل فی الأجساد، لکنها تبقی محوّمه فی العالم العلوی، بعد الموت. و بعضهم اعتبر النفس قصیره الأجل فانیه، تضمحل مع الجسد الذی کانت تحل به قبل الوفاه، کما قال ارسطو.
و قد لعبت هاتان النظریتان دورا کبیرا فی حیاه الشعوب و عاداتها و تقالیدها، و تشعبت منهما آراء و مذاهب مختلفه، لما تزل تسیطر علی عقول البشر حتی الآن.
یقول الدکتور ج. صلیبا: «ان الصفه الرئیسیه التی تمتاز بها فلسفه سقراط و افلاطون، هی اهتمامهما بمعرفه مصیر النفس. و للمباحث النفسیه فی فلسفه ارسطو أثر عظیم، حتی ان کتابه فی النفس «۱» کان المرجع الأول للفلاسفه الذین طرقوا هذه المباحث من بعده» «۲». و یقول ارسطو فی تعریف النفس:
«النفس هی أول مرتبه من مراتب الوجود، فی الجسد الطبیعی، الذی توجد فیه الحیاه بالقوه». «و النفس غیر منفصله عن الجسد، و لا یمکن أن تفارقه (کما ظن الفیثاغوریون)، فهی صورته و حقیقه وجوده» «۳».

لینک های دانلود

***** گزارش خرابی یا کپی رایت *****

در صورتی که لینک دانلود خراب است یا شما صاحب اثر هستید و اشتباه کتاب شما در سایت قرار گرفته از طریق تماس با ما به ما اطلاع دهید

راهنمای دانلود

  • برای دانلود، به روی عبارت "دانلود" کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • جهت استفاده از فایل های فشرده از نرم افزار WinRar استفاده نموده و به پسورد هر فایل توجه نمایید.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل ها تنها کافی است ازطریق ارسال پیامک به شماره 09365692210 طریق سیستم گزارش خطا نسبت به بروز مشکل اطلاع دهید تا پیگیری سریع برای حل مشکل اقدام گردد.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده اند، برای خارج سازی فایل ها از حالت فشرده از نرم افزار Win Rar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.kolbedanesh.com ( حتما با حروف کوچک تایپ شود ) می باشد. تمامی حروف را میبایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.

جلال

جلال یاکشی کارشناس مهندسی نرم افزار هستم . برنامه نویسی و مباحث تجارت الکترونیک از علایق همیشگی من بوده و هست و سعی دارم با استفاده از این دانش گامی در جهت بهبود و ترقی بردارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن